Franczyza. Co kryje się pod tym hasłem?

Skoro tu trafiłeś/aś, na pewno zastanawiasz się nad tym, czy warto wchodzić we franczyzę, czy może lepiej otworzyć samodzielnie biznes. Z tego wpisu dowiesz się, czym jest franczyza i dlaczego warto skorzystać z takiego modelu biznesowego.

Czym właściwie jest franczyza?

To współpraca pomiędzy przedsiębiorcami – franczyzobiorcą i franczyzodawcą, która polega na prowadzeniu przez franczyzobiorcę własnego biznesu pod szyldem rozpoznawalnej marki. Znana marka zmniejsza ryzyko niepowodzenia i przyciąga klientów już od pierwszego dnia sprzedaży. Warto podkreślić, że franczyzobiorca jest niezależnym przedsiębiorcą, który prowadzi działalność na własny rachunek w ramach systemu franczyzowego. Franczyza jest idealnym rozwiązaniem jeżeli np. chcesz otworzyć własny biznes, ale nie masz na niego pomysłu lub chcesz prowadzić go jako dodatek do pracy na etacie.

Dlaczego warto?

Franczyza to sprawdzony i przetestowany model biznesowy, dzięki któremu franczyzobiorca w znacznym stopniu ogranicza trudności i zagrożenia, z którymi musiałby się zmierzyć decydując się na samodzielne prowadzenie działalności. Zadaniem franczyzodawcy jest udzielenie licencji na markę, przekazanie kompleksowej wiedzy na temat biznesu i wsparcie franczyzobiorcy na każdym etapie działalności, czyli zarówno przed startem, jak i już po uruchomieniu biznesu. Na początku franczyzodawca pomaga w uzyskaniu finansowania, prowadzi szkolenia i zapewnia odpowiednią lokalizację, a po otwarciu pomaga w optymalizacji biznesu. Franczyzobiorca korzysta z logo, patentów, wypracowanych rozwiązań oraz wsparcia całego sztabu specjalistów z centrali firmy, np. biura obsługi klienta, marketingu, serwisu oraz księgowości. Nie musi więc poszukiwać własnych rozwiązań, przez co znacznie ogranicza czas oraz koszty. Ponadto otrzymuje całe know-how prowadzenia biznesu oraz zasoby umożliwiające szybki rozwój działalności.

Rola franczyzobiorcy

Najważniejszym obowiązkiem franczyzobiorcy jest dbanie o wysoką jakość produktów i obsługi klientów oraz przestrzeganie wspólnych dla całej sieci zasad. Franczyza ułatwia to zadanie, dając narzędzia pozwalające np. na śledzenie wyników sprzedaży poprzez system zdalnego monitorowania płatności. Dzięki gotowemu konceptowi, franczyzobiorca może skupić się przede wszystkim na optymalizacji zysku i zatrudnieniu pracowników. Franczyzobiorca powinien mieć świadomość, że jest współodpowiedzialny za dobro marki. Poprzez swoje zaangażowanie może przyczynić się do jej rozwoju, natomiast brak dbałości o  prawidłowe funkcjonowanie biznesu może rzutować na wizerunek całej sieci.